A memória

I. Az agykéreg felépítése

  • Az emlékeket az agykéreg idegsejtjei tárolják.
  • Agyunk több mint 100.000 millió idegsejtet tartalmaz, és ezek egyenként kb. 10.000 kapcsolatot létesítenek más idegsejtekkel, ezzel egy beláthatatlan, bonyolult hálózatot alkotva.
  • A sejtek valószínűleg kémiai vegyületek segítségével tárolják az információkat.

 II. Hogyan működik az emlékezet?

  • Sok esetben csak tátott szájjal állunk meg olyan dolgok előtt, melyek egyébként teljesen természetes részei életünknek. Ki hinné, hogy agyunk hihetetlen mennyiségű információt képes tárolni, és érthetetlen számunkra, hogy sosincs olyan, hogy elfogyott a hely, és több új ismeret vagy élmény már nem fér be oda!
  • Minden ember meglepően sok információt tud tárolni és felidézni az emlékezetéből, ugyanakkor, ha meglátunk egy rendszámot vagy feltárcsázunk egy telefonszámot, mindjárt el is felejtjük.
  • Ez úgy tűnik, hogy ellentmondásos, mégis megvan rá a megfelelő magyarázat.
  • Egészen egyszerűen arról van szó, hogy az emberi agy kétféle memóriával rendelkezik.
  • A rövid távú memória segítségével egy percen belül pusztán hat-hét dolgot vagyunk képesek megjegyezni
  • A hosszú távú memória lehetővé teszi, hogy évek vagy akár évtizedek múltán is vissza tudjunk emlékezni bonyolult információkra.
  • A rövid és a hosszú távú memória központja az agy más-más területén található. A rövid távú memóriáért felelős terület az agy középső részén van, a hosszú távú memória központjai pedig az agykéregben elszórtan helyezkednek el.

III. A tanulás folyamata

  • Amikor ismétlünk valamit, illetve tanulunk, a rövid távú memóriában raktározott tudás átkerül a hosszú távú memóriába, ezeket a “híreket” pedig olyan molekulák szállítják, melyek képesek egyik idegsejtből átjutni egy másikba.

IV. Hogyan tegyünk szert biztos tudásra?

  • A megtanult anyag először a rövid távú memóriába kerül.

  • Ezért, amikor a gyermek otthon este felmondja a leckét, hibátlanul tudja.
  • Ez a tudás azonban másnapra elfelejtődik.
  • Ismétlés során a tudás átkerül a hosszú távú memóriába

  • A tanulás folyamatát célszerű úgy alakítani, hogy a gyermek először tanulja meg a leckét aznap, amikor az órája volt (ezzel bekerül a rövid távú memóriába).
  • A következő óra előtti délutánon ismételje át az anyagot (ezzel bekerül a hosszú távú memóriába) → EZ BIZTOS TUDÁST AD!

V. Hogyan fejleszthető a memória?

  • A tanulás során újabb és újabb idegi kapcsolatok jönnek létre.
  • Minél több az idegi kapcsolat, annál könnyebb tanulni.
  • A tanulás során újabb idegi kapcsolatok jönnek létre.