Gondolattérkép

Elmetérkép vagy gondolattérkép

Ennek a cikknek a segítségével hatékony tanulási módszert lehet adni a gyermek kezébe. Természetesen egyedül nem képes arra, hogy elsajátítsa a gondolattérkép készítését.
Azt javaslom, hogy a gyermekkel együtt haladjanak lépésről lépésre, amíg jártasságot szerez benne. Jó munkát mindenkinek!

Fogalma:
Egyfajta jegyzet, amivel bármilyen nagy anyagrészt ki tudsz jegyzetelni. Hosszú, egybefüggő szövegekből egy olyan “rajzot” tudsz készíteni, amire rápillantva rengeteg információ aktivizálódik az agyban.
A lap közepén szerepel a központi téma, majd innen ágaznak ki az alcímek, amelyekből újabb alcímek válnak ki. Így egy hierarchikus rendszer alakul ki.
Ahhoz lehetne hasonlítani, mintha egy fa lenne, középen a törzse, belőle nyúlnak ki a vastag ágak, majd azokból a vékony ágak, gallyak, levelek, stb.

 

Hogyan működik?
Egyszerre használod a jobb és a bal agyféltekédet. A két oldal együttes használatával pontosabb, tartósabb lesz az emlékezés.
A bal agyfélteke a beszéd és a logikus gondolkodás központja. Mondatokat alkot, szabályokat ismer fel, problémákat old meg.
A jobb agyfélteke a művész. Muzikális: felismeri a dallamokat, felel az éneklésért. Igazi rajztehetség: jó a térlátása, felismeri a színeket, arcokat, alakokat. Van humorérzéke. Felismeri az emberek érzelmi állapotát. Viszont nem érti a beszédet, és ő sem tud beszélni.
A két oldalnak össze kell dolgoznia bármilyen hétköznapi tevékenységünk helyes kivitelezése érdekében. Az olvasás során például a jobb agyfélteke ismeri fel a betűk formáját, de a bal tudja megnevezni és kimondani azokat.

Hogyan kapcsold össze a tanulás során a két agyfélteke munkáját?
A bal agyfélteke kedvéért értsd meg, ami olvasol!
A jobb agyfélteke kedvéért rajzold le!
Kapcsolat: amit meg akarsz jegyezni, kapcsold valamihez, amit már tudsz! Az elme vagy gondolattérkép nem más, mint ennek a háromnak az összesítése.

Miért hasznos?

  • a jobb és a bal agyféltekédet egyszerre, összehangoltan tudod használni
  • bármilyen nagy anyagrészt egy lapra tudsz kijegyzetelni
  • megtanulod az olvasott anyagrészből a lényeget kiszűrni
  • logikus, rendszerezett, átlátható
  • könnyen kezelhető
  • bármikor tovább bővíthető (egyszerűen újabb ágakat húzol be)
  • bármilyen tantárgyhoz, anyagrészhez fel tudod használni

 

Elkészítése

1.) Sima A/4-es vagy A/3-as lapot fektess magad elé (a feldolgozandó téma nagyságától függően)

  • a szem és az agy sokkal jobban be tudja fogadni a fektetett térképet, mint az állót
  • egy kép automatikusan stimulálja a szemeket és az agyat.
  • asszociációt indít el és megdöbbentő mértékben hozzájárul ahhoz, hogy emlékezz
  • a fekvő lappal nagyobb látómezőt nyitsz meg
  • a vonalas lap megakadályozza a szabad gondolatáramlást
  • Középre írd föl a központi témát.

 3.) Ebből a központi témából ágaznak ki a főbb témák

  • egy-egy kulcsszóval jelöld őket
  • soha ne használj teljes mondatokat, törekedj a rövid, tömör kifejezésekre
  • minden egyes fő témából további altémákat húzz ki, ugyanígy egy-egy kulcsszóval
  • a fő ágak lehetnek nagyobbak, majd minél inkább a lap széle felé haladsz, annál kisebbek az ágak és a feliratok
  • ha időközben eszedbe jut, hogy valamit kihagytál, szúrj be egy újabb ágat

4.) Egy lecke elme- vagy gondolattérképezése

  • a tankönyv anyagát olvasd át
  • először a címet, majd az alcímeket, csak ez után kezdj az olvasásba
  • húzd alá a lényeget
  • készítsd el az elme- vagy gondolattérképet
  • középre a cím, köré az alcímek, alcímekből a részletek

5.) Képek az elme- vagy gondolattérképen

  • ahol csak lehet, rajzolj – csak néhány egyszerű vonal segítségével alkoss
  • egyensúlyt hozol létre a két agyféltekéd közt
  • javítod a vizuális képességed
  • minél őrültebbek, lehetetlenebbek a rajzaid, annál jobb
  • a szokatlanra jobban emlékszel

6.) Színek az elme- vagy gondolattérképen

  • használj legalább 4 színt
  • a színek élénkítik az emlékezeted, kreativitásod
  • megóv az egyhangúságtól, az unalomtól
  • segít az áttekintésben, a tananyag megjegyzésében

7.) Betűk, vonalak, kódok, szimbólumok

  • a színes vonalak, dekoratív betűk, nyilak, kódok mind segítenek a tudnivalók megjegyzésében
  • ne zsúfold össze, maradjon áttekinthető

Az elme- vagy gondolattérkép tanulása

1.) Már a készítése során nagyon sok részletét megjegyzed.

  • rendszerezni kell az információkat (többszöri ismétlés)
  • meg kell találni a helyét az egyes fogalmaknak a többi között (rendszerezés, összefüggések felismerése)
  • a szöveg és a kép megalkotásakor egyszerre két agyféltekébe vésődik az információ

2.) Amikor elkészült:

  • érdemes este, lefekvés előtt átnézni – esetleg valamilyen megnyugtató zenére
  • vegyed szemügyre egy-egy összetartozó részét – vésd az eszedbe, csukott szemmel is lásd magad előtt a képet
  • keresd meg az összefüggést a részek között
  • lásd magad előtt az egész rajzot

Felelet az elme- vagy gondolattérkép alapján

  • az elme- vagy gondolattérkép csak egy vázlat
  • az egyes kulcsszavak csak kiindulási pontok, amiket mondatokba kell helyezned
  • ha elfelejted, miről is kell beszélned, csukd be a szemed, és lásd magad előtt a gondolattérkép egyes részeit – így folytathatod a felelést

GYAKORLÁSKÉNT KÉSZÍTSD EL ENNEK AZ ISMERTETŐNEK A GONDOLATTÉRKÉPÉT!